Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksSøkLatest imagesBli MedlemSpillearkadeLogg Inn

 

 2 Eller 4 Kjerner?

Go down 
AvInnlegg
Ronny
Admin
Admin
Ronny


Male Antall Innlegg : 151
Location : Bergen
Registration date : 04.08.2007

2 Eller 4 Kjerner? Empty
PosteTema: 2 Eller 4 Kjerner?   2 Eller 4 Kjerner? Icon_minitimeSøn Aug 05, 2007 11:26 pm

Nå for tiden er det en litt merkelig situasjon prismessig på cpu`er ja.
De nye cpu`ene ligger UNDER de litt eldre i pris.

Da lurer jeg på om det kan være lurt å kjøpe 2 eller 4-kjerner cpu i dag, eller vente til "ekte" 4-kjerner kommer på markedet.

Lurer nå også på om det er noe poeng å oppgradere fra C2D6700 til C2D6850.
Forskjellen er under 350Mhz, men fsb er økt fra 1066 til 1333.

Noen med et fornuftig synspunkt på problemstillingen ?
Til Toppen Go down
https://norwegian-tweakers.norwegianforum.net
TOREJK
Gjest
avatar



2 Eller 4 Kjerner? Empty
PosteTema: Re: 2 Eller 4 Kjerner?   2 Eller 4 Kjerner? Icon_minitimeSøn Aug 05, 2007 11:28 pm

Ikke så mye vits i 4 kjerner i dag, det er få eller ingen programmer som støtter det enda så hvit jeg har fåt med meg.
vi vanlige pc brukere tror jeg ikke merker det helt store forskjellen ,
men trenger du stor regnekraft for å behandle store mengder data av gangen, si feks, skal du redugere 5 videofilmer og en 3 4 5 bilder samtidig, kansje da du kunne trenge noe krefter så sant det fantes programmer som støtter det da, nei vent vile jeg nå si

To eller fire kjerner, ja det er et aktuelt spørsmål. 23. juli forventes det nemlig at Intel senker prisene på sine firekjernesprosessorer (Core 2 Quad), og vips blir en slik CPU litt mer attraktiv for Hvermansen.

Men fremdeled er det ganske få programmer som virkelig utnytter tokjerneprosessorer, og enda dårligere stilt er det for fire kjerner. Flerkjerneprosessorer har likevel langt på vei livets rett siden operativsystemene som kjent har mange oppgaver og prosesser gående samtidig, noe som gjør at spesielt Windows gir deg bedre respons med en dobbeltkjerne fremfor enkeltkjerne på samme hastighet.

Når det gjelder det å gå fra to til fire (eller flere) kjerner så er det ikke tvil om at det er fremtiden, men med hånden på hjertet er du per i dag nødt til å kjøre mange tunge applikasjoner samtidig for å kunne virkelig merke forskjellen. Dette vil gradvis endre seg ettersom nye applikasjoner kommer til som støtter flere kjerner, så akkurat nå kommer det an på budsjettet ditt, hvor "tung" bruker du er og når du har planer om å oppgradere neste gang.

De fleste brukere vil altså fremdeles strengt tatt "kun" trenge to kjerner, men det er klart at fire kjerner gir skryterettigheter. :-)
Til Toppen Go down
Ronny
Admin
Admin
Ronny


Male Antall Innlegg : 151
Location : Bergen
Registration date : 04.08.2007

2 Eller 4 Kjerner? Empty
PosteTema: Re: 2 Eller 4 Kjerner?   2 Eller 4 Kjerner? Icon_minitimeSøn Aug 05, 2007 11:29 pm

Hmm....

Nei, blir vel ikke å gjøre SÅ heftig arbei, men tenker nå mere på 2 eller 4 kjerner når prisen er på krona den samme og forskjellen i Mhz er ca 300mhz? 2 Eller 4 Kjerner? Smile
Til Toppen Go down
https://norwegian-tweakers.norwegianforum.net
Sponsored content





2 Eller 4 Kjerner? Empty
PosteTema: Re: 2 Eller 4 Kjerner?   2 Eller 4 Kjerner? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
2 Eller 4 Kjerner?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Tema - Interne Komponenter :: Prosessor-
Gå Til: